Zie hieronder een aantal recensies en ervaringen naar aanleiding van afgeronde trajecten.
Moeder, meisje 9 jaar (Kindercoaching / Oudercoaching / Ik leer anders)
Ergens heb ik altijd geweten dat mijn dochter sensitief is. Echter een nieuwe wereld voor mij als ouder. Ik ben naar Mirjam gegaan om handvatten en inzichten te krijgen hoe het beste hiermee om te gaan, op school en thuis. Praktische, simpele tips die echt waardevol zijn gebleken. Ook mijn dochter heeft meer inzichten en handvatten gekregen om haar sensitiviteit beter te begrijpen. Ze vind het altijd een feestje om naar Mirjam te gaan. Naast een aantal sessies over haar sensitiviteit, heeft ze ook een aantal lessen Ik-leer-anders gehad, waar ze op school baat bij heeft.
Mirjam is een warm en inlevend persoon en luistert met compassie naar je verhaal, en heeft mij waardevolle inzichten gegeven, m.b.t. mijn dochter, maar ook zeker voor mijzelf en hoe ik als ouder mijn dochter beter kan begeleiden. Daarnaast heb ik in de gesprekken met haar op thema’s waar ik in mijn persoonlijke ontwikkeling tegenaan liep, veel inzichten gekregen en door mij de goede richting op te sturen heb ik mooie stappen kunnen zetten in mijn eigen proces.
Dank je Mirjam voor het delen van je kennis en kunde aan mij en mijn dochter. Het is fijn te weten dat we bij hobbels bij je kunnen aankloppen.
( Coaching meisje 18 )
Ik ben naar Mirjam toegegaan omdat ik graag wilde weten waarom ik reageer zoals ik reageer en waarom ik me voel zoals ik me voelde. Ik wilde mezelf beter leren kennen.
Ik heb altijd heel veel voor school moeten doen en tijdens mijn examenjaar op de havo was het zelfs zo erg dat ik “geen tijd meer had” voor sporten, vrienden en andere leuke hobby’s.
Ik voelde me steeds vaker niet gelukkig…en had last van stemmingswisselingen (hoog sensitief). Ik voelde me mezelf niet meer.
Mirjam heeft mij inzicht en handvatten gegeven waardoor ik weer met beide benen op de grond kwam te staan. Ook heeft zij mij uitleg gegeven over hoog sensitiviteit en hier herkende ik mezelf helemaal in.
Mirjam heeft me geholpen mijzelf te leren accepteren zoals ik ben en beter om te kunnen gaan met mijn hoog sensitief zijn. Dit deed zij op een hele warme, rustige en liefdevolle manier, door middel van bepaalde praktische/meditatieve oefeningen (zonder zweverige toestanden 😜).
Ik heb door Mirjam meer balans gekregen. Tussen mijn gevoel en doen heb ik een evenwicht leren creëren. Ik kan bijvoorbeeld bepaalde dingen makkelijker loslaten.
Ouders, jongen 8 ( Ik leer anders )
Toen onze zoon in groep 3 begon met lezen en schrijven veranderde hij van een ondernemende, vrolijke jongen in een ventje zonder zelfvertrouwen met als gevolg dat hij gepest werd op school en de voetbal. Hij vond zichzelf dom en hij kon niets. Lezen wilde niet en daarmee liep hij ook achterstand op in de andere vakken.
Rond mijn 30ste ontdekte ik zelf dat er mensen waren die niet in beelden dachten en ik herkende het beelddenken bij mijn zoon. Op advies van anderen werd ik geattendeerd op de ‘ik leer anders’ methode en Mirjam Hoogsteder gaf deze cursus aan kind en ouders.
Mirjam adviseerde ons om vroeg te beginnen met de methode omdat onze zoon dan gelijk de lesstof aangeboden kreeg op zijn manier van denken. En hij niet het gevoel zou ontwikkelen dat hij het niet kan. Ze was ook duidelijk in haar advies. Door deze methode zou hij mogelijk niet in aanmerking komen voor een dyslexieverklaring, omdat hij geen E-scores meer zou halen. Als we zouden wachten op een dyslexieverklaring zouden we 1 ½ jaar verder zijn en een ongelukkige zoon. Hier hebben we niet voor gekozen.
We hebben de cursus gevolgd en het ordenen in zijn hoofd gaf al rust. Ook kon Mirjam hem via kindercoach technieken zijn weerbaarheid verhogen en sterker staan tegenover pesters.
Groep 3 hebben we voornamelijk gebruikt om de methodiek aan te leren en terug winnen van zelfvertrouwen. In groep 4 zijn we samen met een andere jongen en ouder uit te klas de woordpakketten gaan oefenen en toen ging het snel. Hij ging omhoog in zijn AVI en ook school zag een verbetering. Hij liep niet meer achter en kon meekomen in de klas.
We zijn in groep 5 nog op herhalingscursus gegaan om de methodiek ook voor Engels te leren.
De school was geïnteresseerd in de methodiek en na gesprek met Mirjam kregen ze meer inzicht. Ook zijn er een aantal docenten op cursus geweest om meer inzicht te krijgen in beelddenkers. Ook bij de aanschaf van nieuwe les methodieken wordt rekening gehouden met beelddenkers.
Voor onze zoon betekent dit dat hij nu op zijn mogelijkheden wordt uitgedaagd en we zien zijn leesniveau op het gemiddelde meegroeien. Hij is meer op de hoogte van zijn andere mogelijkheden en heeft zelfs een spreekbeurt gehouden over het onderwerp. Door het visueel aanbieden van geschiedenis, aardrijkskunde en nieuwsbegrip kan hij goed mee komen.
Mirjam’s combinatie van kindercoaching en ‘ik leer anders’ zorgt voor onze zoon voor een snel verbetering waarbij we met 4 weken al een heel ander kind zagen, omdat hij zich begrepen voelde. Daarnaast leerde moeder ook nog veel bij voor haar eigen beelddenkbrein. Onze zoon kan met deze methodiek beter zijn toekomst bepalen waarbij hij minder belemmerd wordt door de manier van les even in Nederland.
Ouders jongen (6) ( Kindercoaching )
Mijn zoon 6 is bij Liefdevol Coaching geweest. Hij was altijd vrij gesloten, vertelde niet veel. Terwijl ik het idee had dat er wel dingen waren die hem dwars zaten.
Hij vond het leuk om naar Mirjam te gaan. Daar vertelde hij zijn verhaal en zijn gevoel, terwijl hij bijvoorbeeld aan het kleuren was. Ook kwam eruit dat ik zelf niet echt veel vertel. Terwijl ik dacht “ik zeg genoeg” maar ik hield het altijd oppervlakkig.
Nu ik zelf ook opener ben zie ik dit terug bij mijn zoon, tijdens het fietsen, kleuren verteld mijn zoon veel meer en uit hij ook zijn gevoelens. Ook heeft hij door middel van praten en spel bij Mirjam geleerd dat wat een ander vindt ( als je er niks mee kan) niet belangrijk is en het jou geen pijn moet doen.
Ook heeft hij een bakje gekregen met briefjes daarin met wat hij leuk vindt om te doen, zoals samen koekjes bakken, fietsen enzovoort. Dit gebruiken we nog steeds zodat ik echt tijd voor hem heb.
Ik ben Mirjam echt dankbaar. Vooral omdat ik heb geleerd dat mijn zoon mij spiegelde in mijn eigen ik.
Ik vroeg van mijn zoon om meer zijn gevoel te vertellen. Terwijl ik mijn eigen emoties verborgen hield voor mijn kids. Hier heb ik zoveel aan gehad. Waardoor ik met mezelf aan slag kon. In eerste instantie voor mijn kind. Toen ik zei tegen mijn zoon Mama gaat werken aan zichzelf zuchtte mijn zoon zo opgelucht en knuffelde hij mij.
Ouders meisje 7 ( ik leer anders)
Onze dochter zit nu in groep 4. Onze dochter is elk jaar met de hakken over de sloot gegaan.
Wat bekend was op school is dat ze heel visueel is, dat kregen we regelmatig te horen.
Ik had allang het gevoel dat ze een beelddenker is, dus kwam ik in actie en kwam bij Mirjam terecht.
Een heel warm mens die ons begreep en het vertrouwen gaf dat goed zou komen.
De eerste keer dat onze dochter bij Mirjam kwam had ze direct een klik.
Mijn dochter kon zichzelf zijn en was niet bang om foutjes te maken wat ze op school wel heeft.
Ze keek er weer naar uit om naar Mirjam toe te gaan.
Je zag dat haar zelfvertrouwen groeide omdat dit voor haar de methode is.
Wat ik zo bijzonder vindt is dat ze bij de eerste test direct al de bevestiging kreeg dat ze een beelddenker is.
Dit was een opluchting voor ons, eindelijk iemand die het snapt en serieus neemt en die ons gaat helpen.
We zijn nu ongeveer 3 maanden met het boek ik leer anders bezig.
Onze dochter is in korte tijd van AVI 3 naar AVI 4 gegaan.
Ook alle tafels die ze moest leren heeft ze gehaald.
Wij zijn erg tevreden en zo blij en dankbaar dat wij bij Mirjam terecht zijn gekomen.
Ouders jongen (8) ( Ik leer anders )
Onze zoon zegt; ik maak minder foutjes met dictee, Engels kan ik beter onthouden en ik krijg hogere cijfers! Ik vind zelf dat je beter in je hoofd kan ordenen met deze methodiek, dat geeft rust! We geven 3x per week een half uur les op school aan een paar kinderen, ze vinden het leuk! Dus wij zijn blij met de resultaten die we hebben!
Ouders, jongen (11) ( Kindercoaching )
In het najaar van 2014 kregen we als ouders het vermoeden dat onze zoon problemen had met hooggevoelig zijn. Hij is 11 jaar en zit op speciaal onderwijs met diagnose: Asperger en DCD. Wij zijn niet bekend met hoog gevoeligheid en deden onze best om onze zoon te sturen in zijn gedrag op onze manier. Via mijn zus kwamen we bij Mirjam. Zij kwam een avondje praten over waarom wij dachten dat er hulp nodig was. Ze heeft ons verhaal aangehoord en een afspraak gemaakt om een aantal keren met onze zoon te wandelen en bij slecht weer werd er gekleid. Tijdens deze uurtjes heeft ze gekeken en geluisterd naar hem, en hier en daar bijgestuurd en andere inzichten aan hem laten zien.
Haar bevindingen en handvatten heeft ze terug gekoppeld naar ons tijdens een eindgesprek. We hebben als ouders heel erg het gevoel gehad dat we goed werden begrepen en serieus werden genomen. Ook werd ons af en toe een spiegel voor gehouden.
Onze zoon heeft Mirjam en haar aanpak als heel prettig ervaren en vond het heel jammer dat het afgelopen was. Hij was blij dat Mirjam ons weer wat kon leren over hem en dat we zo samen weer verder konden. Hij snapte ons beter en wij hadden meer begrip voor hem. Mirjam is een lieve rustige persoon, makkelijk om mee te praten en geeft al snel een vertrouwd gevoel. Onze zoon heeft weer meer zelfvertrouwen gekregen door de uurtjes met haar. Daar zijn we haar nog steeds heel dankbaar voor!
Ouders meisje (7) ( Hoofd opruimen/ Kindercoaching)
Onze dochter van 7 kwam vaak overprikkeld thuis na een dag school en had veel moeite om ‘s avonds te gaan slapen.
Nadat ze bij Mirjam van Liefdevol leerde hoe ze haar hoofd kan opruimen en hoe ze dingen een plekje kan geven hebben we een veel relaxtere dochter gekregen die nu makkelijker in slaap valt en minder snel onrustig of boos wordt.
Echt een aanrader voor kinderen die hoog sensitief zijn zoals onze dochter.
Nogmaals dank!!
Ouders meisje 7 jaar. (Ik leer anders)
Onze dochter zit in groep 3.
Na de eerste evaluatie op school vertelde ze ons dat ze onrustig was
in de klas en dat ze eigenlijk met alles net niet mee kon komen.
Toen zijn wij veel gaan oefenen thuis en we zagen dat het iets beter ging.
Maar nog niet het gewenste resultaat.
We hadden vervolgens een gesprek op school en ik vertelde dat ik mijn dochter herkende in een beelddenker.
School kon dit bevestigen, maar helaas deden ze er niks aan.
Ik heb toen contact gezocht met Mirjam.
Wauw, wat zagen wij haar veranderen.
Van een meisje die altijd overprikkeld thuis kwam van school naar
een meisje met veel meer zelf vertrouwen en veel meer rust in haar hoofd.
Ik heb voor haar hulp middeltjes gemaakt om te gebruiken op school,
dat vindt ze erg prettig en ze gaat gelukkig vooruit op school.
Mirjam heel erg bedankt voor alles.